Nowy sposób płatności kartą w Internecie od 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, tj. Rozporządzeniem PSD2, od 1 stycznia 2021 roku, transakcje kartowe wykonywane w Internecie muszą być potwierdzane dodatkowym elementem zabezpieczającym.
Obecnie jednym z zabezpieczeń transakcji internetowych wykonywanych za pośrednictwem karty jest kod 3D Secure - jednorazowy kod przesyłany w wiadomości SMS w celu zatwierdzenia transakcji. Od 1 stycznia 2021 roku każdy użytkownik karty, który płaci kartą w Internecie, musi posiadać dodatkowy kod PIN.

Kod PIN do transakcji internetowych będzie ustalany przez Użytkownika karty jednorazowo i skutkować będzie dla wszystkich posiadanych kart oraz tych wydanych w przyszłości, tj. jeden kod PIN do wszystkich kart wydanych przez ten sam bank.
W przypadku, gdy Użytkownik karty nie ustawi kodu PIN, wszystkie transakcje internetowe realizowane po 1 stycznia 2021 roku będą nieskuteczne (odrzucane).
Po ustaleniu kodu PIN do transakcji internetowych, przebieg uwierzytelnienia transakcji będzie wyglądał następująco: na pierwszym ekranie Użytkownik karty zostanie poproszony o wprowadzenie kodu PIN do transakcji internetowych, a dopiero po jego poprawnym wprowadzeniu, zostanie wysłany SMS (kod 3D Secure) i wyświetlony ekran z prośbą o wprowadzenie jednorazowego kodu SMS.

Jak ustawić kod PIN

W celu zdefiniowania kodu PIN do transakcji internetowych proszę postępować z zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. zaloguj się do portalu KartoSFERA na stronie https://www.kartosfera.pl/ (portal do obsługi kart wydanych przez nasz Bank). Jeżeli nigdy nie używałeś portalu KartoSFERA przed logowaniem dokonaj rejestracji.
  2. po zalogowaniu przejdź do zakładki „3D Secure” i ustaw 4-cyforwy kod PIN do transakcji internetowych (podając go w miejscu oznaczonym „Ustaw odpowiedź”). Kod PIN do transakcji internetowych ustalasz raz, obowiązuje on dla wszystkich Twoich kart. Kod PIN do transakcji internetowych możesz zmienić w dowolnym momencie wpisując inny kod w polu „Ustaw odpowiedź” i klikając „Akceptuj”;
  3. jeśli wpiszesz hasło dłuższe niż 4 znaki lub złożone z liter, wyświetlony zostanie komunikat „Wystąpił błąd, spróbuj jeszcze raz …”
  4. po wprowadzeniu poprawnego kodu PIN naciśnij przycisk „Akceptuj”. Otrzymasz kod SMS (na numer telefonu podany w Banku), który należy wprowadzić na kolejnym ekranie.
  5. wprowadź jednorazowy kod SMS oraz naciśnij „Potwierdź”. Jeżeli kod został wprowadzony poprawnie, w górnej części przeglądarki zostanie wyświetlony komunikat „Odpowiedź na pytanie uwierzytelniające została ustawiona”.

Od tej chwili podczas transakcji internetowych, będziesz proszony w pierwszej kolejności o podanie kodu PIN (zostanie wyświetlony komunikat „Proszę o podanie kodu PIN”) a po jego poprawnym wprowadzeniu, otrzymasz jednorazowe hasło SMS (kod 3D Secure).

Dodatkowa funkcja definiowania zaufanych odbiorców płatności

W portalu Kartosfera.pl, w zakładce "3D Secure" dostępna jest "Biała lista sprzedawców", gdzie można przejrzeć listę wykonanych transakcji kartowych. Użytkownik karty może wybierać z listy sprzedawcę (odbiorcę płatności) i dokonywać jego oznaczenia jako Zaufanego, czyli nie wymagającego uwierzytelnienia przy kolejnych transakcjach – płatność kartą u zaufanego odbiorcy będzie realizowana od razu (bez podawania kodu PIN ani jednorazowego kodu 3D Secure). Dodając sprzedawcę do listy zaufanych odbiorców można określić maksymalną kwotę transakcji bez uwierzytelnienia, np. ustalając zaufanego odbiorcę do kwoty 150 zł, autoryzacje na kwoty niższe od zdefiniowanej odbędą się bez uwierzytelnienia, zaś każda transakcja przewyższająca 150 zł będzie wymagała pełnego zestawu metod uwierzytelnienia, tj. kodu PIN i SMS.
Zaufanych odbiorców można samodzielnie usuwać z listy.

Biała lista sprzedawców jest funkcją opcjonalną i nie trzeba jej definiować do prawidłowego wykonywania transakcji w internecie. Natomiast PIN 3D Secure jest obligatoryjny i bez jego zdefiniowania transakcja internetowa kartą zostanie odrzucona.

Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta bankomatowa?

Niezwłocznie zgłoś taką sytuację telefonicznie: (+48) 828-828-828 lub (+48) 86 215 50 50 czy też osobiście w dowolnej jednostce Banku Polskiej Spółdzielczości lub Banku Spółdzielczego. Bank ponosi odpowiedzialność finansową za transakcje dokonane od momentu zgłoszenia zastrzeżenia karty.